آزمونی برای مسئولان؛
فریاد یاسوج؛ پروژه ۴۵ متری را دریابید!

به گزارش آوای انقلاب و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» پروژه بلوار ۴۵ متری آیتالله ملک حسینی بهعنوان طولانیترین معبر شهری یاسوج، قرار است محلههای شرفآباد، دولتآباد و شهرک جهاد را به بلوار انقلاب متصل کند و ترافیک سنگین شهر را کاهش دهد. اجرای آن از دهه ۶۰ در دستور کار قرار گرفت اما به دلیل تغییرات مدیریتی، کمبود اعتبار و معارضات محلی، هرگز به سرانجام نرسید. اهمیت این پروژه در ایجاد اشتغال، توسعه زیرساختها و عدالت اجتماعی در محلات محروم شهر است.
دو خانواده که زمینهایشان در مسیر پروژه قرار دارد، حاضر به توافق با شهرداری نیستند. شهرداری تلاش کرده با پیشنهاد خرید نقدی یا تهاتر زمین مشکل را حل کند، اما محدودیت بودجه و اصرار مالکان بر فروش نقدی، کار را متوقف کرده است.
نبود هماهنگی بین شهرداری، استانداری و دستگاه قضایی، روند حل معارضات را کند کرده است. حتی وزیر کشور در خرداد ۱۴۰۳ از کلنگ زنی مجدد خودداری کرد تا ابهامات حقوقی برطرف شود.
باوجود افزایش بودجه شهرداری یاسوج به ۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۴، تخصیص اعتبار خاص برای این پروژه نامشخص است.
۹۵ درصد از زیرسازی و جدولکشی انجامشده و تنها آسفالت باقیمانده است. بااینحال، بدون رضایت دو خانواده، عملیات نهایی ممکن نیست.
یاسوج به دلیل نبود زیرساختهای ترافیکی مناسب، با معضلی لاینحل روبهروست. پروژههای ناتمامی مانند این بلوار، بر شدت مشکل افزودهاند.
شهروندان یاسوجی در فضای مجازی، از وعدههای عملیات مسئولان گلایه دارند. برخی کاربران میپرسند؛ چرا پروژهای که ۹۵ درصد پیشرفت دارد، به دلیل دو ملک متوقفشده است؟
معاون شهرسازی شهرداری یاسوج با اشاره به پیگیریهای متعدد شهرداری برای تملک این املاک تصریح کرده است: مالکان تنها با فروش نقدی موافق هستنند و امکان تهاتر با زمین یا سایر روشها وجود ندارد که با توجه به محدودیتهای مالی شهرداری، این موضوع بازگشایی کامل را به تأخیر انداخته است.
وی در ادامه گفته است: پیش از سال جدید (در پایان سال ۱۴۰۳) با دادستانی و استانداری هماهنگیهایی انجام شد تا با دعوت از مالکان، راهحلی برای خرید یا تملک این املاک پیدا شود که در صورت توافق، آسفالتریزی و بازگشایی این محور در کمترین زمان ممکن انجام میشود.
حسینی در ادامه به وضعیت فاز دوم و چالشهای پیشروی فاز دوم اشاره و خاطرنشان کرده و گفته است: به دلیل تبدیل شدن کمربندی طراحیشده به یک معبر درونشهری، با مشکلات حقوقی و مالکیتی مواجه است.
معاون شهرسازی شهرداری یاسوج عنوان کرده است: این مسیر دیگر عملکرد کمربندی ندارد و در بافت مسکونی قرار گرفته است لذا شهرداری در حال رایزنی برای حل مشکلات زمینهای کشاورزی و اراضی اطراف است، اما زمان دقیقی را برای تکمیل آن نمیتوان پیشبینی کرد.
بلوار آیتالله ملک حسینی نهتنها یک پروژه عمرانی، بلکه آزمونی برای کارآمدی مدیریت شهری در یاسوج است. باوجود گذشت چهار دهه، شهروندان امیدوارند مسئولان با اولویتدهی به این طرح، همزمان با رفع معارضات، بودجه کافی را به آن اختصاص دهند. اگر جلسات اخیر استانداری به نتیجه برسد، ممکن است تا پایان سال ۱۴۰۴ شاهد افتتاح این بلوار باشیم؛ اما تا آن زمان، یاسوج همچنان درگیر ترافیکی خواهد بود که نفسهایش را به شماره انداخته است.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0